O włóknach jedwabiu w filcowaniu na mokro

Jedwabne włókna

Do filcowania na mokro wykorzystuje się nie tylko naturalną wełnę, ale także różne włókna dekoracyjne pochodzenia zwierzęcego i roślinnego. Szczególnie często używa się je do tworzenia cienkiego filcu, na przykład szalików albo lekkiej odzieży. Czasami procent wełny w płótnie filcowym (na przykład przy nunofilcowaniu) może być minimalny, a wełna jest potrzebna tylko w ilości niezbędnej do jej połączenia, tj. wełna działa jako „klej” pomiędzy tkaniną, a włóknami. Głównym materiałem w składzie takiego płótna może być wiskoza lub jedwab.

Włókna jedwabiu zajmują szczególne miejsce w zdobieniu filcu techniką filcowania na mokro. Zastosowanie naturalnego jedwabiu nadaje filcowanemu produktowi nie tylko szlachetności i piękna, ale również dodatkowo wzmacnia produkt, czyni go bardziej wytrzymałym i elastycznym!

Jedwab jest to naturalne włókno pochodzenia zwierzęcego, które jest wytwarzane przez gąsienice jedwabników podczas zwijania kokonu.
Do filcowania stosuje się różne rodzaje jedwabiu (Mulberry, Tussah, Muga), który może występować w postaci czesanki, albo jedwabnych chusteczek (kokony rozciągnięte w kwadrat) lub Silk Laps (jedwab Mulberry rozciągnięty i ułożony na płasko warstwami).
Używa się również kokonów jedwabników morwowych i różnych rodzajów wyczesów jedwabnych, na przykład jedwab Sari.
Na filcu w gotowym produkcie włókna jedwabiu dają piękny efekt – bardzo delikatną drobną falę i lekki połysk.

Trochę więcej o włóknach jedwabiu:

Jedwab Mulberry (morwowy) jest wytwarzany przez udomowionych jedwabników, które rosną na specjalnych farmach w idealnych warunkach przy określonej temperaturze i wilgotności, a karmione są wyłącznie świeżymi liśćmi morwy. Dlatego ten jedwab jest najwyższej jakości – trwały, gładki, błyszczący i jednolity; ma naturalny, biały kolor z perłowym połyskiem. Cały proces pozyskiwania nici jedwabnej odbywa się ręcznie i bez użycia środków chemicznych. Jedwab Morwowy przy filcowaniu na mokro daje efekt pięknej fali i jasnego połysku na powierzchni filcu.

Jedwab Tussah jest wytwarzany przez gąsienice dzikich jedwabników, które żyją na wolności w dzikiej przyrodzie i żywią się różnorodną roślinnością, więc jedwab, który uzyskują jest inny – niejednorodny i mniej trwały. Jego naturalny kolor jest od lekko żółtawego po żółto-beżowy, a przed farbowaniem jest wybielany w roztworze chemicznym.
Jedwab z kokonów dzikiego jedwabnika nie jest jedną długą nitką jak z kokonów jedwabnika domowego. Nić jedwabiu Tussah jest nieco grubsza niż nić jedwabiu Mulberry.

Na powierzchni gotowego filcu włókna jedwabiu Tussah tworzą bardzo delikatną, drobną falę i ładnie mienią się w świetle dziennym.

Jedwab Muga – jest bardzo rzadko spotykanym rodzajem jedwabiu.
Jest to jedwab najwyższej jakości, cieniutki, a jednocześnie bardzo wytrzymały. Muga – w tłumaczeniu oznacza „żółto-złocisty”, ma naturalny, złocisty kolor i szlachetny, jasny połysk, dlatego często nazywany jest „złotym jedwabiem”. Uważa się również, że z biegiem lat kolor materiału i jego połysk tylko się poprawiają. To najlepszy indyjski jedwab, który jest kilka razy droższy niż inne rodzaje jedwabiu. Wcześniej tylko najzamożniejsi ludzie mogli sobie pozwolić na ten materiał.

Kokony jedwabników Foto Gilberto Mello

Motylek jedwabnika Foto Daniel Burchmore

Naturalne włokna jedwabiu Tussah i Mulberry

Jedwab Sari

Jedwabna chusteczka

Jedwab Sari (Silk Sari) – są to miękkie i błyszczące włókna w postaci barwionych skręconych nici. Służą do zdobienia filcu metodą filcowania na mokro, do tworzenia wzorów i tektur na filcu. Powstają jako produkt uboczny po przetworzeniu resztek jedwabnych tkanin przeznaczonych do produkcji klasycznych indyjskich sari. Lepiej jest trochę rozciągnąć splątane włókna przed dekorowaniem filcu. Można wykorzystać ten jedwab również do przędzenia ręcznego w celu stworzenia włóczek artystycznych.

Jedwabne chusteczki wykonane z nieprzędzonego jedwabiu są bardzo cienkie, prawie przezroczyste. Ten jedwab uzyskuje się poprzez naciągnięcie jedwabnych kokonów na specjalną ramę do najcieńszej warstwy. Doskonale łącza się z wełną i farbują się, nadają płótnu piękny połysk, tworzą efekt przezroczystej pajęczyny.

Silk Laps – to naturalny jedwabny materiał o niejednorodnej strukturze ze szlachetnym, delikatnym połyskiem. Stosowany w filcowaniu do tworzenia teksturowanej powierzchni, która po podzieleniu na jedną warstwę tworzy efekt pajęczyny. Cały proces produkcji tego jedwabiu odbywa się ręcznie, bez użycia środków chemicznych.

Kokony jedwabników to miękkie kokony o różnej strukturze z pogrubieniami, z włóknami o różnej długości. Używane są do filcowania, nadając filcowi oryginalnej tekstury. Bardzo łatwo łącza się z wełną; można je rozciągać uzyskując efekt pajęczyny, nie obciążają wyrobu.

Silk Laps

Kokony jedwabników

Włókna jedwabiu Tussah na filcu

Ważne! Nie należy zapominać, że włókna jedwabiu (podobnie jak inne włókna) nie filcują się pomiędzy sobą (bez wełny) i same nie łączą się z tkaniną! W nunofilcowaniu konieczne jest użycie cienkiej warstwy wełny między włóknami, a tkaniną, aby stworzyć pojedyncze płótno.